tisdag 23 augusti 2011

Trycka Fotokalender

Det börjar, som man brukar säga, lacka mot jul. Nä, det gör det faktiskt inte, men poängen är som såhär: det går fort mot jul och helt plötsligt står man där med paniken över julklappar och get-togethers och maten och allt annat som ska fixar. Personligen så måste jag alltid ha min fotokalender redo i oktober, eller åtminstone till 99%, annars kommer jag att gå med en betungande oro i bröstet fram till den är....klar. Jag vet inte varför, men jag fungerar på det sättet och har fungerat så i hela mitt liv. Jag måste alltid vara väl förbered. Jag måste ha tänkt igenom alla eventualiteter, allt som kan hända - och ha en backup plan för hur jag ska agera när eller om det händer. Säkert kan en duktig yrkesperson ställa en diagnos på denna trygghetstörst. Men jag har lärt mig att acceptera detta, och jobba därefter. Så nu tänkte jag att gällande fotokalender ska vara klar redan i slutet på september, och då menar jag klar för tryck.

Och det är förstås alltid ett dilemma. För var trycker man sin fotokalender någonstans? Jag har testar hur många olika företag som helst, både online och offline. Och det är fortfarande ett slags spel mellan vilken typ av estetik man gillar. En del tror att din fotokalender kommer bli jättebra om tryckeriet bara krämer man med massor av färg, men faktum är att en synnerligen färgmättat tryckprofil kan få bra bilder att se rent f-dj-iga ut. Med andra ord är det alltid en chansning.

I år har det dykt upp ett par nya fotoföretag på webben som jag tänkte test och jag kommer även att följa det test som ska utföras på en, i alla fall för mig, ny sida om fotokalender som är mer en blogg/konsumentsida, än en fotoleverantör. Sen tänkte jag även framkalla ett par stycken hos Fujidirekt, samt  hos Photobox. Men jag letar fortfarande efter alternativ.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar