lördag 6 augusti 2011

Foto på älg - kunde blivit något för min fotoalmanacka

Jag tog ett foto idag på en älg. Eller rättare sagt: jag missade fotot ganska grovt och fick bara med baken på älgen samt ett foto där älgens huvud skymtar någonstans i bakgrunden. Det var synd. Hade varit coolt med ett helt eget, unikt älgfoto i min fotokalender. Nu ser det mest ut som ett foto som jag snott på webben. Det händer tyvärr mig ganska ofta det här. Att jag helt plötsligt står framför ett fantastiskt motiv, sånt man inte tror ska hände. Men att bilden sen blir usel. För ett par månader sen var jag på väg till bilen en tidig tisdagsmorgon och helt plötsligt, mitt i bostadsområdet, stod det två råddjur, det såg ut som om de var "bebisar" och de stod där och tuggade i sig löv från buskarna mitt inne på tomten på ett hus. Som vanligt hade jag min kamera med mig. Jag är alltid förbered för sånt här. Och jag har faktiskt börja räkna med att såna här saker händer när man minst anar det. Jag vet att jag tänkte något i stil med "...det här är för bra för att vara sant, vilket foto det kommer att bli till min fotokalender!".

Och vad händer? Jag tittar bort för bråkdelen av några sekunder. Jag tappar fokus. Och när jag sen höjer kameran för att fota...ja, då är förstås rådjuren bort. I ren desperation börjar jag leta efter några fina blommor att ta bilder på istället, men känslan av äckel inför mitt misslyckande försvinner inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar